Ik ben geen autofreak of petrolhead, maar waarom raak ik dan zo enthousiast over de Tesla Model S? Als zelfs Elsevier hierover schrijft dan moeten er meer mensen zijn die warm worden van elektrisch rijden, bijvoorbeeld in de Tesla.
20 jaar geleden kocht ik mijn eerste auto voor 200 gulden. Het was de goedkoopste 5-deurs cabriolet die er bestond, een Citroën Dyane. Helemaal gestript en zwart gesproten en ze liep als een trein. Ik werd verliefd, maar na 9 maanden reeds iemand de auto total-loss. Laat ik het zo zeggen, ik had toen echt nazorg nodig. Sindsdien met mijzelf afgesproken nooit meer sterke gevoelens te ontwikkelen voor een auto.
Nu heb ik sinds 2 maanden een rode Tesla Model S. 7000 km staat op de teller. Heb nog nooit zo veel gereden, zo comfortabel, zo veilig, zo goedkoop en zo duurzaam. Het is alsof je in een andere tijd stapt als je erin rijdt. Echter het is geen toekomstbeeld. Het is vandaag, nu, en binnen een paar jaar voor IEDEREEN. Ik ben overtuigd dat mijn kinderen niet meer gaan lessen in een fossiele auto.
Onlangs belde Elsevier mij op. Ze wilden meer weten over mijn Tesla ervaringen, want ze schreven een cover-artikel in het nieuwe nummer over elektrisch rijden. Het nummer is vandaag uitgekomen, hier vind je de pdf van het artikel. Als je nog weinig weet van elektrisch rijden dan raad ik je aan om dit artikel van Elsevier te lezen. Er zijn namelijk veel spookverhalen of angstbeelden die de ronde doen. Echt, elektrisch rijden is niet duur, niet lastig of moeilijk met laden. Mijn kosten aan o.a. energie, onderhoud, verzekering, belasting schat ik op 50 euro per maand. En laden kun je bij elk huis en laden bij Tesla is gratis. Over gamechanger gesproken! De olie-industrie, automobiel-industrie en de energie-sector ondervinden al de impact van elektrisch rijden.
En ja, rijden in Tesla is hip en sexy. Mijn vrouw en ik krijgen veel duimpjes of mensen stappen van hun fiets om een foto van de auto te maken. Sommigen willen zelfs een ritje maken, maar vooral kinderen raken er niet over uitgesproken. Deze auto past in het rijtje iPhone, iPad …. en dus Tesla!
Karel Van Hilst zegt
Kan ik volledig beamen! Ik heb sinds een maand of 2 mijn eigen S! Met de Tesla S rijden is simpel weg niet te verwoorden, men moet het gewoon ervaren! Voor mij is het bye bye “combustion cars” en olie boeren!
Bas zegt
Vind het een top auto, maar ik zie het als gewoon een auto. Een BMW of Audi rijdt net zo comfortabel, misschien nog wel iets comfortabeler zelfs (op de snelweg).
En 50 euro per maand bij 3500 kilometer per maand is wel erg laag. Wellicht dat je gratis op kantoor kan laden?
Ronald van Wuijtswinkel zegt
Ja, thuis energie overschot
Fouk Tsang zegt
Ronald,
Mooie tesla promotie. Ooit samen op jacht naar onze eerste IPad in de States. Nu allebei een tesla. Je moet wel doorrijden want ik heb nu na een een maand 6000 kilometer op de teller. Maar zou niet meer anders willen.
Rutger zegt
Ben van een Mercedes G naar een Tesla p85+ overgestapt. Moet eerlijk zeggen dat ik het een heerlijke auto vind, maar als geld geen rol zou spelen kocht ik morgen een G63! Voor woon werk is de Tesla perfect, maar ik blijf binnen een straal van 100 km om mijn woonplaats, het risico zonder stroom te staan is echt een killer. Ik hoop dat het laden de komende jaren beter en betrouwbaarder word, zonder tig verschillende stekkers en vermogens. Daarnaast is het touch screen in het begin fantastisch maar ga ik me nu toch te irriteren dat er voor sommige zaken, zoals het openen van het laadklepje, geen simpel knopje is. Ik raad niemand een Tesla af, prima mee te leven, maar het heeft zo z’n beperkingen waardoor ik m’n vorige auto maar niet vergeet…