De digitale transformatie van IND vereist een lange termijn visie, een hoop creativiteit en doorzettingsvermogen. Tijdens de transformatie worden de business processen onder een vergrootglas gelegd. Tegelijkertijd wordt de informatievoorziening aangepast op basis van de nieuwe behoeftes. Ronald was als programmamanager verantwoordelijk voor de start van de vernieuwing van het totale IV-landschap.
De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) voert het vreemdelingenbeleid in Nederland uit. Dat betekent dat de IND alle verblijfsaanvragen beoordeelt van mensen die in Nederland willen wonen of die graag Nederlander willen worden. Het kan daarbij gaan om vluchtelingen die niet veilig zijn in eigen land en die daarom hier asiel aanvragen. Maar ook om mensen die hier willen werken, studeren, of een gezin willen vormen met iemand die hier al woont. Daarnaast behandelt de IND naturalisatieverzoeken van mensen die hier al zo lang wonen dat zij zich Nederlander voelen en daarom een Nederlands paspoort willen aanvragen. Bij de IND toetsen we elke aanvraag afzonderlijk aan de regels van het vreemdelingenbeleid. Dat betekent dat we goed luisteren naar het verhaal van elke aanvrager zodat elke beslissing die we nemen, recht doet aan ieders persoonlijke situatie.
Slimmer
Een transformatie is per definitie complex, maar hoe eet je zo’n grote ‘olifant’ op? In stukjes, maar hoe pak je dit aan? In eerste instanties hebben we het IV-landschap opgedeeld in 52 bouwblokken om te ontdekken welk bouwblok de meeste business waarde bevat. Dat gaf enige richting aan de prioritering, maar dit was niet genoeg. We hebben toen naast de Informatievoorziening nog twee ander grootheden toegevoegd om onze migratiestrategie te bepalen. Dit zijn de klantgroepen en de business processen. In deze drie grootheden maken we doorsnijdingen alsof we een ui langzaam afpellen. Met behulp van deze strategie kunnen we de werkzaamheden prioriteren en tegelijkertijd de bedrijfsdoelen realiseren en minder afhankelijk worden van de legacy.
Sneller
Het werken in stukjes is een mooie gedachte, maar als de directies aan verschillende stukjes werken krijg je verschillende belangen. Zeker als het gaat om schaarse resources. Het is dan belangrijk om focus te creëren en als één IND dezelfde prioriteit te hebben. Dan pas realiseer je het snelste waarde. Als voorbeeld kun je afspreken dat we met z’n allen werken aan het bouwblok correspondentie, voor de klantgroep studie- en kennismigrant, en dat we het beslis-proces gebruiken voor de implementatie.
Leuker
Het samenwerken wordt pas leuk als je van alle aspecten iets mee krijgt. En dat je je eigen bijdrage herkent in het eindresultaat. Dan komt je uit op samenwerking in integrale multidisciplinaire teams. Het lijkt op BusDevOps teams zoals eerder beschreven. Je leert te denken en werken over de grenzen van de afdelingen heen. Je staat dichter bij de klant, eindgebruiker of juist bij de ontwikkelaar. Door te pokeren of in workshops met elkaar ‘complexe puzzels’ te leggen, deel je ieders kennis en ervaring maximaal. Dat zal veelal gepaard gaan met een storm van emoties, maar hoe leuk is het om zoveel te leren en zoveel te delen met elkaar? De digitale transformatie gaat dan bijna vanzelf.